BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 16, 2009

bila al-ayat hanya hiasan



Terdetik di hati rasa terkilan apabila menonton sebuah rancangan TV popular . melihatkan tuan punya rumah begitu teruja menceritakan ke’megah’an dan ke’cantik’an ayat Alquran yang begitu besar di laman ruang tamu rumahnya. Baginya satu kepuasan apabila dapat mempertontonkan kepada umum akan kelebihan yang dimilikinya..

Malangnya..apabila personaliti tuan punya rumah tidak mencirikan apa yang sepatutnya..peribadinya pula agak menyalahi dari apa-apa yang difikirkan oleh penonton..mungkin..segelintir penonton..dan ianya sudah tentu dari segi penampilan dirinya melalui cara pemakaiannya, adab menjaga auratnya..jelas-jelas bertentangan dengan apa yang ingin dikongsinya..

Telah jelas sekali bahawasanya..umat manusia betul-betul berada di penghujung..dimana kalamullah yang sepatutnya dibaca dan diamalkan hanya sekadar menjadi perhiasan di dinding-dinding..sedangkan dan sepatutnya..nilai-nilai didalam al-quran perlu diambil dan diamal..supaya dapat menjadi peneman ketika ‘bersendirian’ nanti..lampu ketika ketandusan ‘cahaya’..

Semoga..dia diberi kesedaran dan petunjuk dan menjadi sebaik-baik manusia dan hamba..itulah tuntutan yang sebenarnya jika pemahaman itu dapat sampai kepadanya..huruf-huruf yang tertulis akan kekal sebagai huruf..cat yang mewarnai huruf-huruf itu pula akan pudar dan kusam..tetapi bacaan-bacaan yang diamalkannya akan kekal bersamanya..tiada pula reput maupun hancur..selama mana iman masih tetap dalam hatinya..

Wallahu Taala Asy-had wa A'alam

0 comments: